“Het dingetje”
Laatst ontving ik een mail van een collega-ondernemer die al jaren volledig online onderneemt. Hij kondigde een gratis video aan voor mensen die “serieus op zoek zijn naar een winstgevend online aanbod.” In deze ‘secret online training’ zou je leren hoe je moeiteloos € 50.000 kunt verdienen terwijl je op een terrasje zit of gewoon even ontspant.
Normaal kostte de training € 150, maar “alleen nu was hij 24 uur lang volledig gratis.”
En daar kwam het eerste signaal van ‘het dingetje’ al naar voren: iets wat ‘normaal veel geld waard is’, maar tijdelijk gratis beschikbaar is. Mijn nieuwsgierigheid won het van mijn sceptische kant, dus ik besloot te kijken. De video duurde 57 minuten en gaf uiteindelijk vooral één boodschap: begin een eigen onlinetraining.
Wat volgde was het klassieke verloop van ‘het dingetje’. Eerst werden bestaande systemen onderuitgehaald, gevolgd door wat angstzaaierij over hacking als je je leeromgeving zelf host. Daarna kwamen de droomscenario’s: vakanties, financiële vrijheid, passieve inkomsten.
En ja hoor – daar was het moment dat het dingetje écht zijn gezicht liet zien: promotie van één specifiek platform, te koop via een affiliatelink. Mét natuurlijk een aanvullende onlinecursus van bijna € 3000 (met een “normale waarde” van € 15.000).
Ik herkende ‘het dingetje’ direct. Het is een bekende verkooptechniek van een bepaalde business coach en inmiddels ook van zijn volgelingen. Je biedt iets gratis aan dat slechts tijdelijk beschikbaar is. Vervolgens krijg je een vooraf opgenomen video (zonder doorspoelmogelijkheid, uiteraard), die je verplicht bent helemaal te bekijken. En aan het eind wacht dan het ‘onweerstaanbare aanbod’. Je voelt het van mijlenver aankomen – dat is precies wat het dingetje doet.
Begrijp me niet verkeerd: ‘het dingetje’ werkt. Er zijn mensen die er succes mee hebben en mooie resultaten boeken. Maar voor mij persoonlijk schuurt het. Het voelt als een manier van verkopen die meer draait om de deal dan om de daadwerkelijke waarde die je iemand biedt. Ik geloof dat we als ondernemers méér mogen bieden dan alleen een mooie belofte.
Mijn motivatie komt voort uit het willen bijdragen aan echte, blijvende resultaten. Ik wil mensen niet alleen inspireren of ‘aanzetten’, maar hen ook begeleiden totdat hun idee of wens werkelijkheid is geworden. Voor mij ligt de voldoening niet in een snelle verkoop, maar in samen bouwen aan iets tastbaars, iets waar mijn klant en ik allebei trots op kunnen zijn.
Dat is mijn manier – en dat past bij mij. Er zijn veel manieren om succesvol te zijn als ondernemer, en iedereen kiest daarin zijn eigen pad. Maar soms is het waardevol om even stil te staan bij wát je precies aanbiedt, en waarom.
Voor mij is het antwoord duidelijk. Maar hé, dat is mijn keuze.
Ben je klaar met trucjes en loze beloftes en op zoek naar échte begeleiding?
In Align Your Business help ik je niet alleen op weg, maar begeleid ik je stap voor stap richting een aanbod dat klopt – bij jou én bij je klant. Geen snelle sales, geen ‘dingetje’, maar een traject dat werkt én goed voelt.
Lees hier meer over Align Your Business