Een fabel voor ondernemers
Er was eens een vrouw die liep langs een winkel. Ze hoorde heel mooi gezang van een vogel. Ze stopte en zag in de etalage een grote kooi met daarin een kardinaal die prachtig aan het zingen was. Aangetrokken door het prachtige gezang liep ze de winkel in en daar zag ze bij de kooi allemaal briefjes hangen van andere mensen vol lof over de kardinaal spraken en dat ze er zo gelukkig van waren geworden. De vrouw liep naar de winkelier: “Wat maakt deze kardinaal zo bijzonder?”. De man legde uit dat het een bijzondere kardinaal was die een gave bezat om mensen heel gelukkig te maken en dat je deze voor een bepaalde tijd in huis mocht nemen. Je hoefde er niet veel voor te doen, alleen dagelijks zijn zangzaad geven en de grote kooi bij het raam zetten zodat de kardinaal naar buiten kon kijken en van het zonlicht kon genieten.
“Nou, dacht de vrouw, ik wil ook wel zo gelukkig worden!”. Ze nam de kardinaal mee naar huis en plaatste de grote kooi waar de kardinaal in zat bij het raam, met uitzicht op de tuin en het zonnetje. Na een paar uurtjes al begon de kardinaal prachtig te zingen. De vrouw werd helemaal blij.
De volgende dag bedacht de vrouw zich dat het zangzaad dat de kardinaal moest eten eigenlijk best wel duur was. Dus ze verving het voor goedkoper, gewoon vogelzaad. Weer een dag later vond ze de kooi van de kardinaal toch wel heel erg groot en zette ze de kardinaal in een kleiner kooitje. Maar de kooi stond eigenlijk behoorlijk in de weg bij het raam en dus besloot ze de kooi met de kardinaal in een klein kamertje zonder ramen te zetten. De kardinaal stopte met zingen. En de vrouw werd een beetje ontevreden over de kardinaal, want er was haar toch beloofd dat ze heel gelukkig van hem zou worden.
Tot ze op een dag een afgrijselijk gekrijs hoorde uit de kamer van de kardinaal. Ze rende naar de kamer, deed het licht aan en tot haar grote schrik zat er in de kooi een grote zwarte kraai te krijsen. ”Wat doe jij hier en waar is de kardinaal?!” vroeg ze aan de kraai.
”Nou, zei de kraai, ik was de kardinaal, maar jij hebt me mijn zangzaad afgenomen, dus ik kon niet meer zingen, en ik werd in een kleiner kooitje gestopt dus ik kon me niet meer bewegen en ik werd in een kamertje gezet zonder ramen en zonlicht en alles bij elkaar heeft dat er voor gezorgd dat ik nu een kraai ben. En ik kan niet meer zingen, ik ben niet meer mooi en blij en vrolijk, en daardoor kan ik jou ook niet meer gelukkig maken.”
De vrouw ging met de kraai in de kooi terug naar de winkel. “Dit is niet wat jij hebt beloofd!”, zei ze boos ze tegen de winkelier. En de winkelier zei: “Mevrouw, als u zich had gehouden aan de drie regels die bij de kardinaal zaten, het voer, de kooi en het plaatsen bij het raam, dan was dit niet gebeurd. U heeft dit volledig aan zichzelf te danken.” Boos en teleurgesteld liet de vrouw de kooi met de kraai achter en ging naar huis.
De winkelier zette de kraai weer met zijn eigen grote kooi in de etalage en gaf deze weer zijn vertrouwde zangzaad. Langzaam veranderde de kraai weer in de kardinaal en ging hij weer prachtig ging zingen. De kardinaal kon toen weer mensen gelukkig maken.
De vrouw ging met de kraai in de kooi terug naar de winkel. “Dit is niet wat jij hebt beloofd!”, zei ze boos ze tegen de winkelier. En de winkelier zei: “Mevrouw, als u zich had gehouden aan de drie regels die bij de kardinaal zaten, het voer, de kooi en het plaatsen bij het raam, dan was dit niet gebeurd. U heeft dit volledig aan zichzelf te danken.” Boos en teleurgesteld liet de vrouw de kooi met de kraai achter en ging naar huis.
De moraal van dit verhaal?
Zorg dat je als ondernemer die kardinaal bent en blijft. Ga staan voor je waarde, geef aan wat je werkwijze is en bewaak je grenzen. Laat je door wensen, eisen of voorwaarden van je klant niet omvormen tot een krijsende zwarte kraai die niet kan zingen. Blijf bij jezelf.
Don’t let anyone dull your sparkle.
Ben jij je bewust van je eigen grenzen, je eigen werkwijze en ben je ook in staat om die te beschermen? Of is dat iets dat je toch regelmatig nog te laat ontdekt? Laat het me weten in een reactie bij deze blog!