Nog een maand en dan zit 2019 er weer op. Ik weet niet hoe het voor jou is, maar voor mij is het voorbij gevlogen. Inmiddels weten we ook wel zo’n beetje hoe we het afgelopen jaar qua omzet hebben gedaan. Heb jij je doelen behaald? Was het een goed jaar? Als dat zo is: Gefeliciteerd, well done! Het zal dan ook wel een druk jaar voor je geweest zijn. En je hebt je ongetwijfeld ontwikkeld. Als ondernemer én als persoon. Want zo werkt het he… je wordt steeds meer de professional die je wil zijn. Je voelt je ook steeds meer die professional. Durft die status ook echt te claimen. Maar hoe is het inmiddels met je uitingen? Is jouw branding net zo professioneel als jij inmiddels bent? Is het ‘beeld’ nog in lijn met het ‘geluid’? Of past dat jasje inmiddels eigenlijk niet meer bij je en is het tijd voor een nieuwe?
We ontwikkelen allemaal
Een paar maanden geleden kwam ik tot een schokkende conclusie. Ik zal je vertellen welke dat was. Je website is een dynamisch medium. Die groeit en ontwikkelt als het ware met je mee. Bij mij was dat ook zo. Dus ik was ingelogd op mijn website om daar een nieuwe recensie te vermelden. Toen ik naar de andere recensies keek, viel het me op dat de klanten die ik al een paar jaar heb énorm zijn gegroeid, maar dat ze uiterlijk ook een ware transformatie hadden ondergaan. Foto’s van hen waren zo achterhaald dat het bijna grappig was. Van grijs muisje naar zelfverzekerde ondernemer. Hoog tijd dus om hun oude foto’s te vervangen voor nieuwe.
De grap was, dat ik er, al lezend op mijn eigen website, achter kwam dat mijn ‘Over mij’-pagina ook echt totáál niet meer overeen kwam met de persoon en ondernemer die ik inmiddels was geworden. Het leek wel of ie niet over mij ging! Dus die heb ik herschreven. En na 4 jaar ondernemen en eigenlijk nooit tijd en noodzaak voor professionele foto’s van mezelf heb ik ook gelijk maar een fotoshoot gedaan. Om de ‘Anita Faber anno 2019’ maar eens echt goed en professioneel neer te zetten. Al met al was het best schokkend om te zien hoe mijn klanten maar ook ik dus in een paar jaar tijd waren veranderd. Innerlijk én uiterlijk.
Grijs muisje of inmiddels professional
Hoe is dat bij jou? Ben jij ook van grijs muisje ontpopt tot een zelfverzekerde ondernemer? Als jij net zo’n groei hebt meegemaakt als mijn klanten en ik in de afgelopen 2 á 3 jaar, hoe is het dan gesteld met jouw uitingen? Want mogelijk heb je net als zo veel starters zelf iets in elkaar geknutseld of heb je zelfs iemand ingehuurd voor je website, je logo, je huisstijl destijds. Dat is geen schande, want de meeste starters hebben weinig tot geen budget om professionals in te huren voor dat soort zaken. Dus het is logisch. En in het begin volstaat en voldoet het ook prima.
Het keerpunt
Er komt echter een keerpunt. Het punt waarop je mooie omzetten gaat draaien. Waarop je merkt dat je durft te gaan investeren. Dat je daar inmiddels ook de financiële middelen voor hebt. Heel voorzichtig beginnen met het inhuren van mensen die je bepaalde zaken uit handen gaan nemen. Professionals die meer verstand van bepaalde dingen hebben dan jij en waar je ook eigenlijk al de tijd niet meer voor had. Of niet meer de tijd voor wilde nemen. Wat een geweldig gevoel is dat hè, dat je mensen inhuurt en dat het je rust en ruimte geeft. Lekker al je energie steken in datgene waar jij wel goed in bent en tevreden klanten creëren! Je ontpopt je steeds meer tot zelfverzekerde, succesvolle ondernemer.
Is jouw jas ook aan vervanging toe?
Hoe is het gesteld met je uitingen? Die een paar jaar geleden zijn ontwikkeld en die je eigenlijk nog steeds gebruikt? Of die je misschien wel een beetje hebt aangepast, maar ja, eigenlijk is dat het ook net niet. Zijn jouw uitingen nog in lijn met jou? En in lijn met je aanbod? Voelt jouw doelgroep zich aangesproken door jouw uitingen? Of denk je dat het inmiddels allemaal veel professioneler kan? Zodat het weer in lijn is met jou, de professional die jij inmiddels bent.
Is 2020 het jaar waarin je jezelf eindelijk wil profileren als de professional die je bent? Je merk net zo krachtig maken als jij? Al je uitingen in lijn met elkaar. Beeld en geluid het zelfde. Wat je zegt en wat je ziet met elkaar in overeenstemming. Eenheid. Dat kan en het heet ‘rebranding’.
Wil je een nieuwe jas maar zoek je nog welk model bij je past?
Lees je dit nou en denk je ‘Hm, eigenlijk sta ik op een punt waarbij ik voel dat ik een transformatie moet gaan maken, ik voel een bepaald ongenoegen. Het ging prima afgelopen jaar (jaren), maar ik voel dat er meer in zit.’ Dat gevoel herken ik. Dat had ik op een bepaald moment ook. Ik voelde dat met alle groei en ontwikkeling die ik had doorgemaakt, ik potentie van mezelf onbenut liet. Er móest meer in zitten dan dit. Terwijl ik wat ik deed ontzettend leuk vond en misschien nog wel jaren met het zelfde succes kon blijven doen. Maar het kriebelde. Ik was toe aan verandering.
Herken je dit? Wacht dan vooral op mijn volgende blog. Die gaat namelijk over herpositioneren en daar zul jij dan heel veel in herkennen. Ik ga je dan ook vertellen hoe jij je onbenutte potentie kan gaan inzetten. Hoe je dus kunt herpositioneren. En uiteraard jezelf op alle fronten als dezelfde professional kunt gaan positioneren als je nu al deed. Of misschien wel beter dan dat je nu al deed.
De jas die je past
Terug naar nu. Heb jij deze blog gelezen en voel je overduidelijk dat je beeld en geluid niet meer matchen maar voel je de noodzaak om dat weer wel zo te laten zijn? Wil je een nieuwe jas die de klasse heeft die jij wil uitstralen? Kijk dan eens rond hier op mijn website. Misschien vind je precies wat je nodig hebt om 2020 hét jaar te laten worden waarin jij jezelf gaat profileren als de professional die je inmiddels bent.