Beste Anita,
Ik ben me aan het oriënteren op een online academy; (technische) mogelijkheden, kosten, etc. en vroeg me af of ik je een vraag mocht stellen. Het gaat om het volgende. Voor zo ver ik nu in kaart heb, heb ik de volgende softwareprogramma’s / plugins nodig: [opsomming]
Ben ik hiermee volledig? Heb ik nog meer (betaalde/gratis) plugins nodig om de communicatie goed & automatisch te laten verlopen?
Het is overigens niet de bedoeling dat ik deze online academy zelf ga bouwen, maar voor nu ben ik me even aan het inlezen zodat ik een ‘goed’ overzicht heb van de kosten & techniek, zodat ik een duidelijke briefing voor de uiteindelijke ‘bouwer’ kan opstellen.
Bedankt alvast!
Dit soort mailtjes krijg ik dus regelmatig. Met name de zinsnede ‘het is niet de bedoeling dat ik zelf ga bouwen’ doet mijn bullshit-belletje altijd afgaan. Vaak gaat het met dit soort mails namelijk om startende ondernemers die eigenlijk nog geen fundament hebben gelegd voor hun onderneming. Die nog geen maillijst hebben, nog geen online bereik. Die nog geen doelgroep hebben die middels een funnel een customer journey doorlopen. Geen online marketing, niets. Vaak ook geen plan of strategie. En dus ook geen omzet.
Wat ze in de meeste gevallen wel hebben, is het idee dat ze met het aanbieden van een online programma op een passieve manier veel geld kunnen verdienen. Dat idee hebben ze dan gekregen doordat ze zagen dat andere succesvol ogende ondernemers ook online programma’s aanbieden.
Als je nu denkt: Ja, dat is precies wat ik ook denk, laat me je dan even uit de droom helpen.
Want die succesvolle ondernemers zijn niet spontaan succesvol geworden. Daar zijn jaren aan zaaien, zaaien en zaaien aan vooraf gegaan. Jaren waarin zij heel veel waarde hebben weggegeven. Waarin ze door trial and error hebben uitgevonden wat wel en niet werkte voor hen en hun doelgroep. Waarin ze keihard op hun bek zijn gegaan en weer zijn opgekropen. Weer een nieuwe strategie zijn gestart. Weer opnieuw bij nul zijn begonnen. En weer zijn gaan zaaien zaaien en zaaien. Om hun doelgroep te bepalen en te bereiken. Om hun zichtbaarheid te vergroten, vertrouwen te wekken bij hun doelgroep. Producten ontwikkelen waardoor je klanten een customer journey bij je doorlopen. Kennis maken met jou en je aanbod. Je leren kennen en er vertrouwen in krijgen dat jij inderdaad die expert bent die hen kan helpen. En mensen, dán, na heel wat tijd zaaien, dán pas kun je gaan oogsten.
Want die succesvolle ondernemers zijn niet spontaan succesvol geworden. Daar zijn jaren aan zaaien, zaaien en zaaien aan vooraf gegaan. Jaren waarin zij heel veel waarde hebben weggegeven. Waarin ze door trial and error hebben uitgevonden wat wel en niet werkte voor hen en hun doelgroep. Waarin ze keihard op hun bek zijn gegaan en weer zijn opgekropen. Weer een nieuwe strategie zijn gestart. Weer opnieuw bij nul zijn begonnen. En weer zijn gaan zaaien zaaien en zaaien. Om hun doelgroep te bepalen en te bereiken. Om hun zichtbaarheid te vergroten, vertrouwen te wekken bij hun doelgroep. Producten ontwikkelen waardoor je klanten een customer journey bij je doorlopen. Kennis maken met jou en je aanbod. Je leren kennen en er vertrouwen in krijgen dat jij inderdaad die expert bent die hen kan helpen. En mensen, dán, na heel wat tijd zaaien, dán pas kun je gaan oogsten.
Maar ook dan: staar je niet blind op wat je dénkt dat de successen zijn van andere succesvol ogende ondernemers. Want jij kunt wel 15 online programma’s van 2000 euro ex btw willen gaan verkopen door het geven van één webinar, maar is het werkelijk zo dat die succesvolle ondernemer het ook zo op die manier heeft gedaan? En heeft die succesvolle ondernemer dan ooit überhaupt wel eens 15 online programma’s verkocht? Of zijn het er in werkelijkheid misschien toch veel minder en dénk jij alleen maar dat het zo is?
Bottom line: je kunt niet in de boekhouding van andere ondernemers kijken. Doe dus ook geen aannames en staar je niet blind op wat het succes van een ander lijkt. Niets is namelijk wat het lijkt. Het enige dat je kunt doen, is je eigen plan trekken. En geduld hebben. En de tijd nemen om te zaaien. Zodat je uiteindelijk ook kunt oogsten. Want ik zie teveel gebeuren dat ondernemers zéggen dat ze heel snel succesvol zijn geworden. Maar zijn ze dan dus écht succesvol? Want zij die écht succesvol zijn, die zijn dus echt niet binnen een paar maanden zo gegroeid. Echt niet. Dat mag je echt van me aannemen. Daar zijn in de meeste gevallen járen aan vooraf gegaan.
Onze maatschappij, onze levens, lijken steeds sneller te gaan. En blijkbaar willen we als ondernemers ook snel succesvol zijn. De grap is alleen dat het ‘marketinggebeuren’ niet sneller gaat. Het zaaien heeft nog steeds tijd nodig. Je doelgroep moet nog steeds dezelfde customer journey afleggen voordat ze bij je gaan kopen. Het kost dus dezelfde tijd als voorheen. Dus wil je snel? Helaas pindakaas, je stevent op een teleurstelling af.
Even terug naar de mails zoals die aan het begin van deze blog die ik dus regelmatig krijg. Ik mail altijd netjes terug dat omdenken handiger is. Dat ik me kan voorstellen dat het de goedkoopste oplossing lijkt om zelf een academie te gaan bouwen, maar het is een complex iets waarvoor ik 4 jaar geleden een uitgebreide training heb gevolgd. Het is dus nogal zonde van je tijd en energie om dat zelf te gaan proberen en het zal ook nooit het zelfde resultaat (kwalitatief gezien) geven als wanneer je iemand inhuurt. Het zal je enorm veel frustratie gaan schelen ook. En in de tijd dat iemand die voor je bouwt, kun je zelf datgene doen waar je normaalgesproken je geld mee verdient, zodat je je de investering om iemand in te huren kunt permitteren.
Wat ik de mailers met hun vraag om info ook vaak als ongevraagd maar goedbedoeld advies meegeef is dat ze wellicht denken dat ze een online programma moeten gaan aanbieden om zo meer klanten te krijgen en hun omzet te verhogen. Maar zolang je geen fundament, geen basis hebt, en dus geen online bereik hebt, geen maillijst en nog geen andere producten hebt waarmee je mensen kennis laat maken met je dienst of product, zal niemand je online programma kopen. Zolang dat er allemaal niet is, ben je roepende in een lege woestijn. Als niemand weet dat jij kaas verkoopt is het dus belangrijk om eerst de straat op te gaan met een schaal met blokjes kaas en deze gratis aan te bieden zodat mensen kunnen proeven van je kaas. Bij interesse kun je dan vervolgens een onsje kaas gaan verkopen en dan daarna een kilo kaas aanbieden. Ik zou dus beginnen met funnel waarbij je een gratis product (low end) aanbiedt en daarna een middle end product dat dus betaald maar laagdrempelig geprijsd is en pas als je mensen hebt die dat aanschaffen eens gaan nadenken over een mogelijk high end online programma. En dat eigenlijk pas gaan aanbieden nadat je heel veel follow up en wederom heel veel waarde hebt weggegeven.
Timing is alles.
Begin dus niet bij het eind, maar bij het begin. Bouw dat fundament. Vergroot je bereik en je zichtbaarheid. Zorg ervoor dat je doelgroep, je potentiële klanten een customer journey bij je gaan beleven. Eerst zaaien, dan oogsten.
Sparren kan altijd. Maar dan wel graag met de intentie om mij in te huren 😉
Dus als je intentie zuiver is, neem dan gerust contact met me op!